Beneficiile practicării șahului – introducere

 Beneficiile practicării șahului în vederea obținerii

performanțelor academice și a dezvoltării personale 

Argumente ale marilor maeştri

(extras din lucrarea de licență  „Predarea-învățarea șahului la preșcolari” – Anușca M.)

Marele Campion Modial de Șah Garry Kasparov susține că: „Dacă consideri că [şahul, n.n] este doar un joc, atunci nu îl joci corect!”  Într-adevăr, șahul nu este doar un joc, iar acest lucru ne
este demonstrat cu ajutorul a peste 40 de ani de cercetări făcute în toate colțurile lumii.

Argumente ale marilor maeştri

     Dacă până acum șahul a fost cunoscut doar ca „sport al minții”, acum pedagogii îl consideră un instrument de învățare („Inside Chess”, Feb 21, 1994, p.3) și un facilitator al dezvoltării cognitive, în timp ce oamenii de știință subliniază că este „un sport accesibil pentru copiii din toate grupurile sociale și poate sprijini coeziunea socială, contribuind la obiectivele politicilor, cum ar fi integrarea socială, combaterea discriminării, reducerea ratelor criminalității și chiar combaterea diferitelor dependențe” potrivit Declaraţiei Scrise 50/2011 cu privire la introducerea şahului în sistemul de învăţământ în Uniunea Europeană.

     Pentru marii campioni mondiali de șah însă, șahul reprezintă mai mult de atât:

„Șahul este totul: artă, știință și sport!” (Anatoly Karpov),

„Șahul este precum viața!” (Boris Spassky),

„Șahul este viață!” (Robert James Bobby Fischer).

Totuși aceste afirmații făcute de mari maeștrii pot fi subiective, ele cerând o validare ştiinţifică. Pentru a demonstra utilitatea studierii șahului este necesara o bază știintifică solidă. În plus, există întrebări care necesită clarificare: „Care este cel mai înalt nivel al dezvoltării cognitive pe care îl putem atinge jucând șah?”, „Satisface șahul necesitățile copiilor, a elevilor și/sau a studenților?”, „Influențează practicarea șahului rezultatele academice?”.

Pentru a răspunde de-o maniera satisfăcătoare acestor întrebări am căutat modele celebre în psihologie și pedagogie susținute de multiple cercetări. Sau cum spunea Goethe:

„Cunoașterea nu este suficientă, trebuie să aplicăm. Dorință nu este suficientă, trebuie să acționăm.”

Goethe afirma că nu este suficient să cunoaştem, trebuie să aplicăm cunoştinţele dobândite, nu este suficient să dorim, trebuie să acționăm. Se poate deduce deci, că la baza oricărei acțiuni de succes, inclusiv a predării şahului, se află cunoașterea și motivația, atribute indispensabile pentru obținerea performanțelor, idee strans legată și de cele două bine cunoscute teorii din cadrul psihologiei și științelor educației: taxonomia lui Anderson și piramida lui Maslow.

 

Vezi Taxonomia lui Anderson aici.

Vezi Piramida lui Maslow aici.

No Replies to "Beneficiile practicării șahului - introducere"


    Got something to say?

    Some html is OK