Beneficiile practicării șahului: Piramida lui Maslow

Beneficiile practicării șahului în vederea obținerii performanțelor academice și a dezvoltării personale – Piramida lui Maslow

(extras din lucrarea de licență  „Predarea-învățarea șahului la preșcolari”)

     Piramida trebuintelor a lui Maslow, potrivit căreia atingerea varfului, reprezentat de autorealizare, depinde de satisfacerea nevoilor de pe treptele inferioare, poate fi utilizata pentru a demonstra ca șahul contribuie la facilitarea drumului spre autorealizare.

Piramidei lui Maslow – satisfacerea nevoilor prin studierea șahului

     În ceea ce privește satisfacerea trebuințelor, am putea spune că șahul pornește de la a treia
treaptă a priamidei, și anume de la nevoile sociale, de apartenență. Ideea este simplă, avem nevoie de prieteni, de a aparține unei grup. Șahul este un joc care se joacă în doi, iar apartenență la un club și la o federație sunt aspecte imposibil de evitat pentru un jucător de șah. Și chiar dacă copiii sunt pe tablă de șah inamici, în timpul liber ei sudează relații de prietenie. În plus, șahul dezvoltă capacitatea de a comunica și de a stabili relaţii cu cei din jur.

Stima de sine și încrederea în forțele proprii se pot ameliora jucând șah. (William Levy, 1983), idei ilustrate şi de afirmaţii devenite celebre, cum este cea a lui Fischer:

„Sunt cel mai bun jucator de șah din lume și mă aflu aici pentru a dovedi acest lucru!”

Mai târziu, după o anumită perioadă de studiu stabilită de profesorul-antrenor, copiii pot participa în turnee origanizate pe plan local și național, obținându – se astfel autorealizarea. Cu ajutorul acestor două teorii, Taxonomia lui Anderson și Piramida lui Maslow, susținute de nenumărate studii, se poate susţine că șahul este util în dezvoltarea personală a copiilor și în satisfacerea necesităților.

Vezi și articolul: Studii și programe care atestă beneficiile șahului

No Replies to "Beneficiile practicării șahului: Piramida lui Maslow"


    Got something to say?

    Some html is OK